19.10.25

Kaks paralleelset aega


Ilmselt võib tänapäeval päris sageli tekkida tunne, et maailm on kuidagi kaootiline ja liimist lahti. Veel hiljuti räägiti suurest rohepöördest, mis pidanuks pidurdama kliima soojenemist, aga nüüd on see justkui tahaplaanile vajunud. Suured keskkonnaga seotud küsimused on kõrvale tõrjunud sõda Euroopas ja kiratsev majandus, mis paljudes riikides ei taha kuidagi kasvama hakata.

Rohepööret jahutab maha  Ameerika Ühendriikide impulsiivselt käituv president, kelle meelest justkui kliima soojenemine ei ole probleemiks.

Küsimus on, kas praegune kaootilisus, vastuolulisus, aga ka vaadete paljusus, kus me peaksime üheltpoolt justkui majandust koomale tõmbama, et see nii keskkonda ei kurnaks, aga teisalt tahame majanduskasvu, kus üha kasvav arvutivõrk ja tehisaru, samamoodi kasvav suhtlusvõrgustik sotsiaalmeedias on kõik eraldi ja koos midagi uut ja enneolematut.

Kindlasti ei ole see nii ja käesolevas kirjatükis ma tahan ühe episoodi näitel tuua välja, et tänapäeva mõttesegaduses ei ole mitte midagi uut. Muidugi ei kordu ajalugu ja ajastud täpselt. Tänapäeval on vaim ja tehnoloogiad veelgi rohkem läbi põimunud. Selliseid paralleele on aga lisaks siinkäsitletule veel mitmeid. Viimane, näiteks sajand varem, kui sotsialismis otsiti imerohtu ebavõrdsusele.

Tehnoloogia ja vaim käsikäes

Vaatame korra uusaja algusesse. Sageli peetakse selleks 1492. aasta Kolumbuse avastusretke, mis viis ta Ameerikasse, kuigi Kolumbus ju tegelikult läks  otsima lühemat mereteed Indiasse. Suures plaanis aga kujunes Kolumbuse avastusretk läbimurdeks, kus vaikselt arenev tehnoloogiline kvantiteet muutus korraga kvaliteediks, mis julgustas eurooplasi avastama,  vallutama ja ekspluateerima suurt osa ülejäänud maailmast. Materiaalse mõju kõrval tõi see kaasa ka muutused vaimumaailmas. Nägime, kui kirju maailm tegelikult on. Jätame selle teadmise omale taustaks tiksuma.

Ei läinud palju aega, kui ka maailmasüsteemi vaimses mõistmises tulid läbimurded. Mikołaj Kopernik kirjutas 1514. aastal oma väikese käsikirja „Commentariolus“, kus ta formuleeris esimest korda  oma seisukoha, et päike ja teised planeedid ei tiirle mitte ümber maa, vaid et maa tiirleb ümber päikese. Sellega loobus ta senisest Ptolemaiose ja Aristotelese maailmasüsteemist. Oma põhiteose, "Taevasfääride pöörlemisest" ("De revolutionibus orbium coelestium")  lõpetas Koperinik 1543. aastal.

Kopernikul oli õnne. Heliotsentriline maailmavaade ei meeldinud kirikule, aga teda otseselt ei represseeritud. Üks põhjus võis olla see, et mees suri kohe peale oma peateose ilmumist. Ka ei olnud tema töö veel laialt levinud, ning huvi kosmiliste teemade vastu jäi alla huvile maapealsete ja jumalike asjade vastu.

Koperniku vaateid reklaamis ja arendas edasi Gaolileo Galilei, kellel nii hästi ei läinud. Kirik manitses teda juba 1615. aastal ja kuna Galileo oma seisuskohti ei muutnud pandi ta 1633. aastal koduaresti. Õnneks ka teda füüsiliselt ei puututud.

Meresõidu ja muud materiaalset maailma teeninud tehnoloogiate kõrvale kerkis neil aastail aga ka vaimutehnoloogia, ehk trükikunst. Massiliselt kasutatava trükitehnoloogia leiutajaks peetakse Gutenbergi, kes umbes aastal 1450 hakkas trükkima lendlehti ja väiketrükiseid. Suurimaks mahuks, mida tema eluajal trükikunst saavutas  oli  42-realise Piibli (Gutenbergi Piibel)  mida trükiti aastatael 1452–1455.

Vaimumaailm ei jäänud vastamata

Oktoobri lõpus 1517 valmis Wittenbergi moraaliteoloogia professoril Martin Lutheril tema disputatsiooni trükis. Võimalik, et ta riputas 95 teesiga disputatsiooni, mis peamiselt oli indulgentside vastu ka Wittenbergi lossikiriku uksele. Viimase kohta fakte ei ole, aga see võis nii ka olla, sest toonaseks oli välja kujunenud tava teesid enne disputatsiooni toimumist kõigile väitluse osapooltele kätte­saadavaks teha (Friedenthal, 2021) .

Teesid olid ladinakeelsed, kuid juba jaanuaris 1518 tõlkisid Lutheri sõbrad need ka Saksa keelde (Brecht, 1993, lk 204).

Nagu me näeme, soodustas levinud trükikunst igasuguse teabe levimist küll mitte nii kiiresti, kui internet, aga kordades kiiremini ja mis peamine, lihtsamalt kui senine käsikirjaline kopeerimine.

Miks kirik tardus?

Matin Luhter oli kindlasti pikalt juurelnud sellel üle, miks ja kuidas katoliku kirik kaugenes puhtast pühakirjast ja rakendas selle asemel või sellele lisaks enda tõlgendusi.

Indulgentside äri saab seletada kirikusüsteemi üha kasvava rahavajadusega. Aga tänu trükitehnilisele revolutsioonile ja sellega kaasnevale kirjaoskuse laiemale levikule, oli ta alla jäämas ka infomonopolis. Kirik ei olnud enam ainus koht kust uut informatsiooni ammutada. Katoliku kirik oma skulptuuride ja piltidega rahuldas seni inimese vajadust lihtsa, kergelt tarbitava teabe järele. Kirik oli nagu tänapäeval Facebook. Trükipilt pakkus sellele tugevat konkurentsi.

Samas kasvas ideede paljusus ka kiriku enda sees-  benediktiinid, tsistertslased, frantsisklased, dominiiklased, augustiinlased, karmeliidid ja veel paljud teised omasid veidi erinevaid traditsioone ja kombeid. Samuti kerkis juba enne reformatsiooni esile ka katsed katoliku kirikut uuendada. Näiteks hussiidid, kes tegutsesid 15. sajandil Böömimaal (tänapäeva Tšehhi territooriumil). Nad olid Jan Husi järgijad, kes oli katoliku kiriku reformija ja põletati tuleriidal inkvisitsiooni poolt 1415. aastal.

Tegelikult oli kirik püsti hädas kogu selle ideede paljususe ja informatsioonitulvaga, mille iseäranis trükikunst valla päästis. Saa siis  aru, kas tegu on usuväänaja e hereetikuga, või ei puutu mõtleja vaated usu alustõdesid.

Eelnevalt oli juba näiteid, kuidas mitmed mõtlejad üle noatera pääsesid karistusest. Nemad väljendasid end reeglina kirjasõnas. Veel enam oli aga oma mõtete suuliseid levitajaid. Erinevatel hinnangutel toimus 1450. ja 1750. aasta vahel maailmas  kokku umbes 40 000 - 110 000 nõiaprotsessi („European Witchcraft“, 2025).

Religioossed konfliktid, katkuepideemiad, näljahädad  ja sotsiaalsete kriisid soodustasid segaduse süvenemist.

 Mis oli aga see, mis Lutheri käivitas? Selleks oli kakluse toomine tema koduõuele. 1516. aastal saatis Rooma-Katoliku kirik dominiiklaste munk Johann Tetzeli Saksamaale müüma indulgentse, et koguda raha Rooma Püha Peetruse basiilika taastamiseks (Wikipedia, 2025).

Teame, et sellest protsessist algas tärkava luterluse ehk protestantismi ja katoliku kiriku suur vastasseis, mille käigus juba 1520 aastal hoiatas paavst Lutherit oma bullaga (ediktiga) Exsurge Domine , et ta riskib kirikuvande alla sattumisega. Džinn oli aga pudelist välja lastud ja mitte ainult kirik, vaid ka kogu ühiskond lõhestunud. Tulemuseks olid talupoegade ülestõusud ja lõpuks Kolmekümneaastane sõda 1618–1648 mida võib pidada üheks viimaseks suureks ususõjaks Euroopas.

Pööre filosoofias

René Descartes, keda ka tema  ladinapärase nime poolest Cartesiuseks kutsuti, tõi vaimumaailmas teise suure pöörde, mida tänapäeval kartesianismiks kutsutakse. See rõhutab mõistuse (ratsionaalsuse) ülimust teadmiste allikana ja dualismi keha ning vaimu vahel. Tema õpetuse keskne printsiip on „Cogito, ergo sum“ („Mõtlen, järelikult olen“), kinnitab kindla teadmisena üksnes mõtleva subjekti olemasolu.

Sarnaselt Galileoga ründas ju ka kartesianism katoliku kirikule sobivat Aquino Thomase poolt välja töötatud filosoofia-teoloogia sümbioosi, kus loogika ja metafüüsika aitasid põhjendada kristlikke usutõdesid, tuues filosoofia kiriku õpetuse teenistusse.

René Descartes kartis kiriku repressioone ning arvestas sellega oma tööde avaldamisel ja sõnastamisel. Pärast Galileo hukkamõistu 1633. aastal lükkas Descartes oma teose Le Monde („Maailm“) avaldamise edasi, kartes, et tema loodusteaduslikud vaated võiksid samuti kiriku viha esile kutsuda (Clarke, 2006, lk 294)

Aga nende näidete varal saame ka kindluse, et käsikirjalise paljundamise asemel tulnud trükis oli vaimsete väärtuse levitamisel sama murdeline, kui nüüdisajal interneti tulek. Ka Baltimaades oli mitmeid tudengeid õppimas Madalmaades, eriti selle vanimas, Leideni ülikoolis. Descares aga elas alates 1629. aastast just Hollandis. See soodustas tema ideede levikut ka siia maanurka (Tering, 1996).

Parallelism

Kas see kõik ei ole väga sarnane praeguse ajaga? Otsime mõned paralleelid.

Sageli, on sõjal loova, loomingulise lammutamise efekt. Paljud tehnoloogilised uuendused, innovatsioon tulevad loomingulises lammutamises esile kiiremini, kui tavaliselt (Engelbrecht et al., 2020, lk 70–71) . Kui Alan Turing kirjeldas 1937. aastal arvuti matemaatilist mudelit, siis esimesteks elektronarvutiteks peetakse Colossuse masinat, mis loodi II maailmasõja ajal  Inglismaal  sakslaste koodide lahtimurdmiseks. 1946. a valmis USA-s arvuti, mis oli mõeldud juba mitmeks otstarbeks. Eestisse jõudis esimene elektronarvuti 1959. aastal ja selleks oli Tartu ülikoolis käivitatud Ural-1.

Üksik arvuti oli kui Gutenbergi trükipress, mis vajas kõrvale trükiseid levitavat postisüsteemi.

1980. aastate lõpus hakati Genfis Euroopa Tuumauuringute Keskuse CERN-i uurimislaboris arendama jooniseid ja viiteid sisaldavate dokumentide edastamise süsteemi. Aluseks võeti uus loodav hüpertekstikeel HTML (HyperText Markup Language).

1983. aastal käivitati USA-s esimene arvutivõrk 200 arvutiga ja järgmisel aastal alustas tööd sellel põhinev kommertsarvutivõrk. 1993 sündinud hüpertekstikeelt (HTML-i) ning teaberuumi, kus seda kasutama hakati, nimetati veebiks. Siinkirjutaja töölauale jõudis arvuti ja algeline internet 1996. aastal.

Seega saame me edukalt võrrelda Gutenbergi ajastut meie internetiajastuga.

Veniv rohepööre

Seda, et  inimene omab globaalset ja pöördumatut mõju maailma keskkonnale, märgati samuti juba enne viimast suurt sõda. Peale sõda hakati sellest üha rohkem rääkima ja kirjutama. Rachel Carson´i  menuk Hääletu kevad (1962), mis oli üks laialdase keskkonnakaitse kujunemise võtmetekste,  ilmus Eestiski tõlkena ootamatult vara, 1968 aastal (Carson et al., 1968)  .

1972. aastal avaldas Rooma Klubi teose "Kasvu piirid" , mis oli kokkuvõte Massachusettsi Tehnoloogiainstituudi teadlaste uuringust inimkonna võimalike tulevaste arengute kohta.

Aeg lendab kiiresti ja protsessid liiguvad sama tempoga. 1970. aastal kaevandati naftat umbes 45,8 miljonit barrelit päevas ja läinud aastal sellega võrreldes pea poole rohkem (WER – World Energy Review, s.a.).

Seega tuleb nüüd teha rohepöörde saavutamiseks ka poole rohkem pingutusi, kui siis kui probleemid selgelt päevavalgele toodi.

Sissejuhatavas osas ma viitasin, et rohepööre on justkui toppama jäänud. Seda seepärast, et väga selgeid ja taskukohaseid tehnoloogilisi lahendusi ei paista. Näiteks Eesti energiamajanduse arengukava viimane versioon tõdeb, et kuigi kogu Eesti elektritarbimise katmine taastuvenergiaga eesmärgina säilib, saab selleni jõudmine olema turupõhine ning aastaks 2030 ei ole seda võimalik ega majanduslikult mõistlik saavutada (ERR, 2025).

Hoopis raske on hakkama saada mõttega, et keskkond vajab hoopis tasaarengut ja vajaduspõhist majandust (Prii, 2024).

Nii kummaline kui see ka ei ole, on paljudes riikides rohepööre seotud usuga. Mitte usuga rohepöördesse vaid ristiusu endaga, natuke nagu uusaja pöördelisel algusel.

Ühe osa maailma, ja see osa ei koosne ainult USA-st, maailmavaade on justkui teistsugune. Selle maailmavaate sügavamaks põhjuseks on sageli usk. Religioon ühtpidi nagu ei puutuks enam kaasaegsesse ratsionaalsesse maailma, aga kui ta on meile kasulik, siis toetab ta traditsioonilist maailmavaadet.

Jumal on öelnud, et kogu maailma, kõik loodu, nii taimed kui loomad annab ta inimese meelevalda ja inimene võib nendega justkui teha mis tahab (Piibel, 1997,1. Moosese 1:26–28).

Praegu saabki seda tuua argumendiks, et "Drill, baby, drill!" ja sellest ei juhtu midagi. Ja nagu nägime, saab seda argumenti ka usuga õigustada. Samas sealsamas Moosese veeuputuse loos peab Noa võtma oma laeva kaks esindajat igast liigist. See on üsna karm keskkonnakaitseline käsk ( 1. Moosese 6:19–20).

Keskkonnaküsimused ja kliimasoojenemine uut ususõda ilmselt ei too, aga argument on see ikkagi.

Kui Kopernik pidi ümber lükkama osa aristotellikust maailmapildist, siis  tänapäeva elementaarosakeste teoorias ja kvantfüüsikas on samuti terviksüsteem loomata. See teadmine alles koguneb kild haaval.  Ka käesoleva aasta Nobeli füüsikapreemia laureaadid, USA teadlased John Clarke, Michel Devoret ja John Martinis pusisid kvantmaailma kallal ja näitasid, kuidas makroskoopilised süsteemid näiliselt läbimatuid barjääre ületada suudavad ning suutsid tõestada vooluringis energia kvantiseerumist ( ERR, 2025 ).  Tegelikult on ajaloo mastaabis ka Einsteini üldrelatiivsusteooria alles eilne avastus.

Parem ei ole olukord ka inimteadvusega

Teise maailmasõja ajal, kui sõdureid tuli kiiresti välja õpetada, hakati ühendama inimsoorituste uuringute tulemusi informatsiooniteooriatega ja lõpuks viis see nn kognitiivne pöörde või  revolutsioonini (Öim et al., 2008, lk 617–627). Tegemist oli interdistsiplinaarse koostööga, kus inimese närvivõrke võeti aluseks tehislike mõttevõrkude loomisel-  kus on koos mälu, informatsioonitöötlus, õpe ja otsustus. Need inimese mõtlemise ja arvuti arvutusliku võimekuse vahelised sarnasused viisid ka psühholoogia uuele tasemele. Kui tehisintellekti uurijad ja informaatikud suudavad luua inimest matkides oma teadusharudes edukaid tulemusi, siis saab võimalikuks nende põhjal ka järelduste tegemine inimese vaimsete protsesside kohta. Seda lähenemist on nimetatakse ja pöördprojekteerimiseks.

Väga olulised olid siin näiteks  Noam Chomsky keele ja grammatika olemuse uuringud ja 1957. aastal ilmunud  teos "Syntactic Structures", mis tõi kaasa generatiivse grammatika ja muutis arusaama keelest, kui inimese kaasasündinud omadusest. Samuti George A. Miller´i lühimälu uuringud (Miller, 2003)

Seega jõudsime selleni, et teame üsna hästi, kuidas meie teadvus tehniliselt töötab. Selle, et me oleme teadvuse sügavama mõistmisega siiski ummikus sõnastas 1996 aastal  D.J. Chalmers,  tuues esile nn " teadvuse raske või keeruka probleemi " ehk küsimuse, miks ja kuidas tekib subjektiivne kogemus füüsikalistest protsessidest. See probleem erineb nn "kergetest probleemidest", mis käsitlevad aju funktsioonide ja käitumise seletamist, kuid mitte subjektiivset kogemust.

Chalmersi arvates ei saa teadvust selgitada ainult eeltoodud seoste ja võimetega, vaid see on fundamentaalsem nähtus, mis vajab oma teooriat. Ta pakub, et teadvus võib olla looduse põhiomadus sarnaselt ruumi, aja või massiga (Chalmers, 1996, lk 22).

Nii et üsna mitmes fundamentaalses teadusharus, aga ka rohepöördes oleme läbimurde ootuses, nagu oli ka varauusaegne maailm.

 

VIITED

Brecht, M. (1993). Martin Luther: His road to Reformation, 1483-1521 (1st pbk. ed). Fortress Press.

Carson, R., Raitviir, A., Haberman, H., & Laanemaa, T. (1968). Hääletu kevad. Valgus.

Clarke, D. M. (2006). Descartes: A Biography. Cambridge University Press.

Engelbrecht, Kitt, R. (2020). Komplekssüsteemid, ehk, Tervik on suurem kui osade summa. Postimees Kirjastus.

ERR. (2025, oktoober 17). ENMAK: Taastuvenergia eesmärgini peab jõudma turupõhiselt. ERR. https://www.err.ee/1609832196/enmak-taastuvenergia-eesmargini-peab-joudma-turupohiselt

European witchcraft. (2025). Wikipedia. https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=European_witchcraft&oldid=1314651554

Friedenthal, M. (2021). Varauusaegsete disputatsioonide läbiviimisest, ülesehitusest ja teemadest. Keel ja Kirjandus, 2021(10). https://doi.org/10.54013/kk766a2

Martin Luther. (2025). Wikipedia. https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Martin_Luther&oldid=1316802877#cite_note-54

Miller, G. A. (2003). The cognitive revolution: A historical perspective. Trends in Cognitive Sciences, 7(3), 141–144. https://doi.org/10.1016/S1364-6613(03)00029-9

Nobeli füüsikapreemia laureaadid muutsid kvantmaailma veidruse silmnähtavaks | Tehnika | ERR. (s.a.). Salvestatud 18. oktoober 2025, https://novaator.err.ee/1609822359/nobeli-fuusikapreemia-laureaadid-muutsid-kvantmaailma-veidruse-silmnahtavaks

Prii, J. (2024, jaanuar 31). JAANIS PRII Sisuline rohepööre tähendaks üleminekut vajaduspõhisele majandusele. ht3tps://arvamus.postimees.ee/7950577/jaanis-prii-sisuline-rohepoore-tahendaks-uleminekut-vajaduspohisele-majandusele

Tering, A. (1996). Descartes ja tema ideede jõudmine Baltimaile 17. sajandil ja 18. sajandi algul: René Descartes’i 400. sünniaastapäevale pühendatud näitus Tartu Ülikooli Raamatukogus aprill - juuni 1996. Tartu Ülikooli Kitrjastuse trükikoda.

WER – World Energy Review. (s.a.). Salvestatud 18. oktoober 2025, https://www.eni.com/en-IT/strategic-vision/global-energy-scenarios/world-energy-review.html

Öim, H. (2008). Kognitiivne pööre, Keel ja Kirjandus, 2008 nr 8-9, Eesti Teaduste Akadeemia ja Eesti Kirjanike Liidu ajakiri. Kultuurileht.

Jaanis Prii, 18.10.2025