3.11.25

Husserl ja fenomenoloogia


Fenomenoloogia all mõistame  tänapäeva filosoofias ennekõike meetodit,  ehk üht võimalikku epistemoloogilist strateegiat.  Harvem ka kui  filosoofia koolkonda. Fenomenoloogia tähendab fenomenide uurimist.  Fenomenid  on asjad nagu me neid teadvuses tajume. Fenomenoloogia sõna ise tuleneb sõnast ‘fenomen’ (kr phainomenon ‘ilmuv, ilmnev, paistev, nähtuv’) ning on seega teadus sellest, kuidas asjad (objektid ja teine subjekt kui „asi“) meile teadvuses end näitavad.                                             (Viik 2009: 215)

Fenomenoloogia rajaja on Edmund Husserl (1859-1938). 

Nagu tavatsetakse öelda, seisavad kõik filosoofid eelkäijate õlgadel. Väga olulise panuse  tunnetusteooria arengusse andis Immanuel Kant.  Kanti jaoks tähistab mõiste "transtsendentaalne" seda, mida muidu nimetatakse "metafüüsiliseks", st. mitteempiirilised teadmised.

Erinevalt oma eelkäijatele, kes arvasid, et mitteempiirilised teadmised on metafüüsilised, s.t. transtsendentsed objektid, oli Kant panus näidata, kuidas saab olla mitte-empiirilisi (a priori) teadmisi mitte transtsendentsete objektidena, vaid vajalike tingimuste kohta kuidas neid objekte  kogeda. Seega Kanti transtsendentaalne näitab, kui subjektiivsed on intuitsioonid ja mõtlemise vormid. Husserli fenomenoloogiline filosoofia võtab oma lähtepunktiks selle tunnetuse erinevaid probleeme.

Tema eesmärk on vältida empiiriliste teadmiste ebakindlust igasuguste objektide kohta, mis esitlevad end meie teadvuses millegi muu kui transtsendentsena. Transtsendentaalne või usaldusväärne teadmine on võimalik läbi fenomenoloogilise reduktsiooni, mis keskendub rangelt teadvusele  - kui peegeldus "puhtale" teadvusele. Sellise teadvuse sisu ei ole kõigi jaoks ja igal ajal ühesugune, nii et need ei ole vajalikud ja invariantsed nii, nagu Kanti puhtad subjektiivsuse vormid on. Kuna aga Husserl väidab ka, et kõik objektid kui tahtlikud objektid on loodud teadvusse ja teadvuses, võib puhta subjektiivsuse struktuuride uurimist nimetada ka "transtsendentaalseks", mis näitab meie teadmiste geneesi teadvusse transtsendentsetest objektidest. Husserli filosoofiline huvi on just selle teadvuse struktuuridel ja ta, keskendub ta oma filosoofilises töös nende objektide konstitutsiooniks vajalikele tingimustele. (Nenon 2008: 428-429)

Seega Kanti puhta mõistuse kriitika terminoloogiliselt on fenomenid „asjad meie jaoks“ (Dinge für uns).  Noumenid on asjad iseenesest (Dinge an sich).

 

Nii võime ontoloogilise objektivismi positsioonilt väita, et fenomenoloogia uurib, millised asjad näivad ja mitte seda, millised nad tegelikult on. Samas, kui tahta olla ontoloogiliselt objektiivne, siis see eeldab, et meil on asjadel mingi teine, kogemuse väline ja sellest sõltumatu juurdepääs. Viimane on aga väga problemaatiline. (Viik 2009: 218).

Fenomenoloogiline meetod üritab välja uurida tõde sellisena, nagu see meile näib, kuidas see meile on antud.

Husserli terminoloogias nimetatakse asjade ja maailma omadust inimese teadvuses avatud olla intentsionaalsuseks. See on teadvuse pööratus mingi välise objekti poole. Olgu see siis filosoofide lemmikuna laud.  Õigemini, ta rõhutab, et see on inimese teadvuse omadus maailma objektiivselt kogeda. Samas ei pea intentsionaalsuses asi materiaalselt olemas olema. See võib Husserli arvates olla ka ettekujutatud.

Samas kogemine ei ole aga mingi koopia, pildi kogemine, vaid seda teadvusvälist objekti kogetakse kogu selle olemuses. See näitab erilist tunnetuslikku avatust.

 Husserli õpilane, Martin Heidegger, kes hilisemal ajal natsilembesena Husserli Freiburgi ülikooli õppejõu kohalt vallandas, arvas oma raamatut „Olemine ja aeg“ (Sein und Zeit, 1927), et fenomen on ennast näitav. Ta eristab fenomene näivusest. Tegelikkuse varjamine eksitava näivuse tõttu on võimalik tänu algsele asjade enesenäitamise võimele. See võime ehk „auf dem Grunde eines Sichzeigens von etwas“ on asjade omadus end teadvusele avada, olla meeltele tajutav (nähtav) ja mõtlemisele mõeldav.

Empiristliku epistemoloogia põhiprobleem (paradigma) on, kuidas sellised objektiivsete asjade jäljed meie teadvusesse tekivad ja milline on seos selle jälje ja jälje jätnud objektiivse maailma vahel.

Fenomenoloogiline lähenemine võimaldab tänu intensionaalsusele vältida seda tunnetusteoreetilist paradigmat. Sest uurides subjektiivseid intentsionaalseid objekte, uurime me asju endeid, ehk läheme asjade endi juurde.

Fenomenoloogia laiendab teadvuse ja subjektiivsuse mõistet. Siin toob Husserl sisse eluilma horisondi. Fenomeniks on teadvuse sisu igasugune ühik, teadvuse akt. Need aktid moodustvad teadvuse voo, mida iseloomustavad eri tasandi sünteesid.

Teadvusaktide analüüs on aga võimalik erilise meetodi- transtsendentaalse reduktsiooni näol. Sellega võetakse meie loomulik usk asjade eksisteerimisse väljaspool teadvust nn sulgudesse, redutseeritakse ja vaadeldakse, kuidas asjad meile nende kogemise aktides näitavad.

Edmund Husserl nimetab seda reduktsiooni läbimurret õpetuseks epoché’st (Viik 2014). Sedasi taandub kogu maailm fenomeniks ja selle transtsentdentaalseks korrelaadiks.

Selline meetod võrreldav Descartesi meetodiga, kus kõik olev seatakse kahtluse alla, kuini jääb see, milles ei saa kahelda, ego gognito. Husserlil jääb aga sõelale nii see et mõtlen gognito, aga ka kogu cognitarum- mõtlev ego koos oma intentsionaalsete objektidega.

Oma Pariisi ettekannetes selgitab Husserl cartesiaanlikku vaadet nii:

Kaasagse filosoofia killustatus oma väsimatus toimekuses pakub meile mõtlemist. Kas ei ole see sellele tagasiviidav, et Descartes´i meditatsioonidest kiirguvad tõukejõud on killustatuseks kaotanud oma algupärase elevuse? Kas ei peaks ainuke viljakas renessanss olema see, mis mine meditatsioonid taas üles äratab- mitte et neid üle võtta, vaid et kõige esiteks avada nende radikalismi sügavaim mõte tagasiminekuks ego gogito-le ning sealt võrsuvad igavikulised väärtused? Igal juhul märgitseb ennast sellega tee mis on viinud trantstsendentaalse fenomenoloogiani “. (Husserl 1993:1392)

 

Fenomenide analüüsil eritab Husserl noeese ja noeeme. Noees on kogemuse akt, noeem aga tähistab kogemuse objekti. Noeem on alati kooskõlas noeesiga, milles ta kogemuse objektina esineb. Väga lihtsa ühe konkreetse objekti taju on keerukas tunnetuslik süntees koos mitme tunnetuskliku horisondiga.

Terviklikku objekti taju nimetab Husserl objekti sisemiseks horisondiks, ehk identifikatsiooni sünteesiks. On olemas ka objekti väline horisont, asja taustsüsteemi teiste objektide suhtes, nende taustal. Nende kahe horisondi koosmõjus tekib ruumiline süntees, noeem kolmemõõtmelisest tervikust.

Lisaks ruumilisele horisondile on ka ajalised horisondid. See on sarnane ruumilise horisondiga. Viimane on mineviku ja võimalike tuleviku tajude süntees.

Gineetiline horisont on seotud vaatleja või objekti liikumisega. Uue, järgmise perspektiivi suhtes tekib omamoodi ruumiline ootushorisont.

Lisaks eelmainitud objekti sisemisele ja välisele horisondile ja tuleviku ja mineviku horisondile toob Husserl  välja ka asjade intersubjektiivsuse ehk sotsiaalse horisondi. See kätkeb endas ka vastava objektiga tegelemise ühiskondlikku traditsiooni. Seega see horisont ilmneb ka inimese enda sotsialiseerumise ajaloos. Järelikult tema isiklikus minevikus, kus ta vastavat nimetust kasutada ja tema tuleviku ootustes selle nimetuse kestvuse ja muutumise kohta.

Husserli intersubjektiivsuse fenomenoloogiaga üks probleemidest on solipsism. Tegelikult võib koguni edasise eksistentsiaalse fenomenoloogia tekkimist seletada reaktsioonina arusaamale, et Husserli transtsendentaalne fenomenoloogia on solipsistlik. Kui Thomas Arthur Michaud käsitleb hiljem Husserli, Alfred Schutzi, Maurice Merleau-Ponty ja Stephan Strasseri  käsitlust solipsismist ja üldise fenomenoloogia intersubjektiivsuset, siis ta sedastab, et Husserl´i  transtsendentalism on solipsistlik subjektiivsus. Husserl väldib ego kujutab endast maailma kui midagi objektiivset, moodustades selle subjektiivse maailmana. Sellise maailmana, mis on mitte ainult ego enda, vaid ka teiste egode jaoks, kes objektiivselt eksisteerivad. Michaud näitab, et „ Husserli jaoks ei saa olla põhjendatud objektiivsust, kuna ta on seisukohal, et subjekti enda transtsendentaalne ego on ainus olend, kelle olemasolu saab põhjendamatult kinnitada.  See välistab teiste egode objektiivse olemasolu põhjendatud kinnitamise. Scutzi ja eksistentsialistide Merleau-Ponty ja Strasseri lähenemisviisid hajutavad Husserli solipsismi, kuna nad kinnitavad, et inimene on kooseksisteerimine, olles objektiivses maailmas koos teistega. Siiski märgistan Schutzi subjektiivsete teadmiste kirjeldusi kui "totaalselt solipsistlikke", sest tema arvates on kavandatud tähendusel privaatne mõõde, mida teised ei tea. Schutzi jaoks ei saa subjekt kunagi teada teise tähendusi, kuna subjekt projitseerides oma isiklikke tähendusi teise kogemuse tõlgendustena. Merleau-Ponty seletab totaalse solipsismi ületamist tema eituse põhjal, et kavandatud tähendustel on privaatne mõõde. Kuid autor märgib, et kuigi  Merleau-Ponty kinnitab, et inimene on kooseksisteerimine, ei kirjelda ta piisavalt seda, kuidas subjekt teisi subjekte ära tunneb“. (Michaud, T. A. 1982)

Ehk lihtsamalt Subjektiivsus ja intersubjektiivsus kuuluvad igasuguse suhtlemise põhiolemusse. Subjektiivsus seisneb kõige üldisemalt selles, et kõneleja ja kirjutaja, autor või esitaja mitte ainult ei anna edasi sisu, vaid väljendab ka ennast, põimides oma teksti ja loomingusse hoiakuid, hinnanguid ja emotsioone. Intersubjektiivsus on aga teksti või teosesse põimitud suhestumine suhtluspartneritega: kuulajaga, lugejaga, publikuga, kaasesitajaga, teise tegelasega teoses, teise teosega.

(Reile, M 2022)

Intersubjektiivsus, mille juurde Husserl jõuab oma Cartesiaanlikes meditatsioonides ja kus ta seda analüüsib, on Husserli fenomenoloogia nurgakivi.  (Chelstrom, E. S. 2012: 11-14)

Aga horisondid üha laienevad.

Kõige laiem horisontide horisont ehk taustsüsteem oli Heidegger jaoks  inimese maailmas olemisest (der Welt) see on ajalisest ja ajaloolisest horisondist, millest koonsen kogu inimese kogemusväli. Heideggeri jaoks oli see inimkogemuse absoluutne horisont, kõige laiem võimalik piir mis inimene eksistentsile selle ainuomase struktuuri annab. Inimene on seal olemasolev (Dasein). Justkui sellese maailma heidetud. (Jacobi E, Braun U 2003: 260-261)

Husserl oma oma teoses „Euroopa teaduste kriis“ annab samalaadse rolli elu maailmale ehk eluilmale (Lebenswelt), mis märgib inimese kogemuse absoluutset horisonti. See eluilm ei ole loodusteaduse uurimisobjekt vaid konkreetsed kogemusi võimaldav struktuur, mis on kõikide meie konkreetsete kogemuste suhtes ette antud kui universaalne väli, kus me kogemused on suunatud eluilma ja need kogemuses hoopis teistsuguse iseloomuga kui konkreetsed fenomenid. (Husserl, E. 1970).

Kui Husserl kirjeldab, kuidas asi konstitueerub kogeva mina pidev-ühtses meeleliste kaemuste mitmekesisuses, eri astmete „meelteasjade“ mitmekesisuses: skemaatiliste ühtsuste, reaalsete seisundite ja eri tasandite reaalsete ühtsuste mitmekesisustes. Seejärel tuleb ilmsiks, et materiaalsete asjade tunnusjooned, nii nagu nad kaemuslikult kellegi ees seisavad, on sõltuvuses kogeva subjekti tunnusjoontest, on seotud ihu (der Leib) ja „normaalse meelelisusega’’. Esmajoones on ihu igasuguse tajumise vahend, ta on tajuorgan, ta kuulub paratamatult igasuguse taju juurde. Ja peale oma eripära orienteerumistsentrina on ihul aistingute konstitutiivse rolli tõttu tähendus ruumilise maailma ülesehitusele. (Husserl 2013) 

Husserli selle kirjatöö eesti keelde tõlkinud Krsitjan Laasik visandab oma artiklis „Asjade antusest tajus“ Husserli tajufilosoofia tõlgendust, milles Husserli käsitlust asjade konstitueerimisest ehk antusest tajus on selgitatud täitumistingimuste mõiste kaudu. See mõiste puudutab seda, mida on vaja, et kogemus, mis meil parajasti on, jätkuks ootuspärasel viisil. Tõstes esile täitumistingimuste mõistet, esitab Laasik Husserli fenomenoloogiast tõlgenduse, mille kohaselt see taotleb inimolukorra mõistmist ta eri aspektides ja võimalikkustes, ent ka maailma mõistmist sellisena, nagu me temaga kogemuses suhestume.

 Ühtlasi püüab Laasik täitumistingimuste mõistet esile tõstes vastandada Husserli tajukäsitlust teistele tänapäeva tajukäsitlustele. Ta väidab, et Husserli järgi on taju sisud täitumistingimused, pidades taju sisude all käibivas tähenduses silmas taju aspekti, mille kaudu meile tajus midagi esindatud on ja mille tõttu meie arvatavat tajuseisundit võib pidada kas edukaks ja õnnestunuks või mitte. (Laasik, K. 2013)

 

Viiteallikad ja kasutatud kirjandus:

Chelstrom, E. S. (2012). Social Phenomenology: Husserl, Intersubjectivity, and Collective Intentionality. Lexington Books.

Hellermaa, J (2014). Hoiakumuutus kui teekond fenomenoloogiasse. Akadeemia 2014, nr 12.

Husserl, E (1993). Pariisi ettekanded (tõlkinud Leo Luks). Akadeemia, 1993, nr 7.

Husserl, E (2013).  Materiaalse looduse konstitutsioon. Akadeemia, 2013, nr 1.

Husserl, E (2014). Fenomenoloogiline alusvaade. Tõlkinud Juhan Hellerma.  Akadeemia 2014, nr 12.

Husserl, E (1970). The Crisis of European Sciences and transcendental Phenomenology. An Introduction to Phenomenological Philosophy, Northwestern University Press, Evanston, tr. by David Carr.  1970

Husserl, E (1960).  Fifth Cartesian Meditation and the Appresentation of the Other in Sport: Sport, Ethics and Philosophy: Vol 16, No 4. (s.a.). Salvestatud 22. detsember 2023, https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/17511321.2021.2015620

Husserl, E (1989). Collected Works, vol 3. Ideas Pertaining to a Pure Phenomenology and to a Phenomenological Philosophy. Boston, London. Kuwe Academi Publishers.

Jacobi E, Braun U (2003). 50 klassikalist filosoofi. Mõtlejad antiigist tänapäevani. Tõlkinud Tiina Hallik. Tea kirjastus

Laasik, K (2013). Asjade antusest tajus. — Akadeemia, 2013, nr 1, lk 104–123.

Michaud, T. A. (1982). The Phenomenology of intersubjectivity: Husserls and after. Dissertations (1962 - 2010) Access via Proquest Digital Dissertations, 1–208. https://epublications.marquette.edu/dissertations/AAI8228837 /

Nenon, T. J. (2008). Some differences between Kant’s and Husserl’s conceptions of transcendental philosophy. Continental Philosophy Review, 41(4), 427–439. https://doi.org/10.1007/s11007-008-9089-2

Paas, M (2017) Empaatia kunstiteoste kogemisel: Fenomenoloogiline analüüs. Doktoridissertatsioon. DIGAR. (s.a.). Salvestatud 22. detsember 2023, https://www.digar.ee/arhiiv/et/raamatud/77767

Reile, M (2022). Koostaja. Eesti-uuringute tippkeskuse aastakonverents. Subjektiivsus ja intersubjektiivsus keeles ja kultuuris 12.–13. mail 2022 Tartus Eesti Kirjandusmuuseumis ja Tartu Ülikoolis. https://www.folklore.ee/CEES/2022/media/abstracts.pdf

Viik, T (2014). Modernsuse lätted. Sirp. Salvestatud 22. detsember 2023, https://www.sirp.ee/s1-artiklid/c9-sotsiaalia/2014-05-22-18-25-56/

Viik, T (2009). Fenomenoloogia. 20. sajandi mõttevoolud (Toim Annus, E ). Tallinn: Tartu Ülikooli Kirjastus (215–228).

Viik, T (2012). Semiootika, fenomenoloogia, psühhoanalüüs ja kolm provokatsiooni. – Sirp, 20.09.2012 - [http://www.sirp.ee/s1-artiklid/c9-sotsiaalia/semiootika-fenomenoloogiapsuehhoanalueues-ja-kolm-provokatsiooni/ ].

 

 

 Jaanis Pii , 2024